Solguru

Modernitetskritk, samhällskritik och kultur

Solis papperslösa kompis

with 21 comments

Min goda väninna Solveig Isaksson – ”Solis” kallad – uppmärksammade den kommande lagen om vård av papperslösa invandrare, som enligt regeringens eget PM skulle träda i kraft i Juli nästa år.

Solveig, sedan länge engagerad i kampen för alla det är synd om, kontaktade Migrationsverket angående ett högst ömmande fall. Personalen där ville inte kännas vid någon lag, utan menade att det hela bara handlade om en ”utredning.” Undertecknad undrar förstås vem som kan säga vad som är en lag och inte, och tycker det hela luktar repressiv normhierarki lång väg. Därför publicerar jag nu Solis brev till Migrationsverket, följt av svaret, med förhoppningen att myndighetens nonchalans ska uppmärksammas på annat håll. Ska det verkligen gå till så här i ett demokratiskt land?

Hej,

mitt namn är Solveig Isaksson. Jag har några frågor om den nya lagen för vård av papperslösa. Det är nämligen så, att jag har en vän i Förenta Staterna som drabbats av hälsobesvär. Det verkar som att en serie operationer kommer att behövas inom ungefär ett år. Nu har det visat sig, att hans försäkring inte täcker den aktuella problematiken fullt ut. Vissa initialkostnader kommer att ”gå på” försäkringen, men för att finansiera hela behandlingen kommer han att behöva lägga ut motsvarande tre eller fyrahundratusen kronor själv.

Nu råkar det vara så, att min vän ogärna spenderar de här pengarna. Han har nämligen hittat en väldigt fin husbåt, som han planerat att köpa i slutet av nästa år. Om han blir tvungen att betala sina vårdomkostnader själv kan han bli tvungen att skjuta upp det köpet i flera år, vilket känns jobbigt för honom. Därför funderar han nu på att istället använda sig av det svenska sjukvårdssystemet.

Min vän semestrar i Sverige cirka vartannat år, i en fjällstuga han köpte för något tiotal år sedan. Han brukar stanna kring en månad, och behöver då inget Visum. Nu överväger han att nästa år stanna längre än de nittio tillåtna dagarna, så att hans vistelse i landet blir så att säga ”illegal”. En annan variant han övervägt är att ta sig in i Sverige via exempelvis Ryssland och Finland utan att anmäla sin ankomst.

Som jag läser det nya förslaget verkar det dock som att de nya reglerna inte gäller för vem som helst. Det förefaller som om det säkraste sättet att få tillgång till vården är att först få avslag på en asylsökan, och jag har därför rekommenderat honom att söka asyl i Sverige istället.

Så till mina frågor, så jag inte ger dåliga råd:

1) Är det verkligen nödvändigt att man fått avslag på en asylansökan, eller räcker det med att man uppehåller sig i Sverige ”illegalt” av andra orsaker? Det vore förstås enklare för min vän om han helt enkelt kunde förlänga sin semester, och därefter få sina operationer.

2) Om det nu skulle vara så att man måste söka asyl, kan man då tänka sig något sätt att skynda på själva asylärendet? Att han inte har rätt till asyl torde stå utom allt tvivel (han har väldigt god inkomst och lever tryggt och säkert i Wisconsin). Det vore därför enklast om han kunde få avslag på sin ansökan så snabbt som möjligt, och därefter ”gömma” sig och få sina operationer.

3) Efter operationerna, då min vän ska avvisas, kommer då svenska staten att stå för kostnaderna för resan hem till USA?

Med vänliga hälsningar,

Solveig Isaksson

 

Hej Solveig,

Tack för ditt e-mejl.

”Vård efter behov och på lika villkor – en männsklig rättighet” är en statlig utredning där frågan om vård för papperslösa personer adresseras. Detta är än så länge enbart en utredning och inte någon lag. Du kan gå in på regeringens hemsida och läsa mer om detta. Detta är en utredning som det är upp till regering och riksdag att ta ställning till och därför är det inte möjligt för Migrationsverket att svara på dina frågor i dagsläget.
Med vänlig hälsning

E—- D——

Kundtjänsten
Migrationsverket

Du kan inte svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbsida.

Written by admin

juli 24th, 2012 at 8:25 e m

21 Responses to 'Solis papperslösa kompis'

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to 'Solis papperslösa kompis'.

  1. Snälla säg att det där brevet faktiskt skickades till Migrationsverket! :)

    Ulf Larsen

    24 Jul 12 at 21:01

  2. Ulf:

    Ja. Det tog ett par veckor att få svar, men både brevet och svaret är alldeles genuina.

    Däremot kändes det onödigt att ta med namnet på det stackars fruntimret som svarade; därav censuren.

    admin

    24 Jul 12 at 21:04

  3. Eftersom ‘vi alla är invandrare’ kan man ju prova det här själv också, om de nu inkluderar tandvård. Lämna passet hemma och säg att du är somalier.

    Nils

    24 Jul 12 at 21:14

  4. FAN-TASTISKT! Härligt att personen tog sig tid att svara. Undrar om hon tyckte att det var något konstigt med frågan.

    Ulf Larsen

    24 Jul 12 at 22:35

  5. Fenomalt ”kul” (eller vad f-n man skall säga om den sinnessjukt urspårade situationen) att det är så efterblivet att hon inte kan säga ”nej” med hänvisning till sunt förnuft rakt av.

    wodinaz

    24 Jul 12 at 23:08

  6. Genialt!

    Balder

    24 Jul 12 at 23:38

  7. Verkar bli mer o mer förvirrat på alla nivåer, inom Massinvandringsindustrin! Handläggare på statliga verk o instutitioner verkar helt frustrerade av dessa utredningar, lagar, hänvisningar, bedömanden, tolkningar mm Grunden till denna uppenbara förvirring är dock inte handläggarnas fel, enbart. Nej, förvirrade o verklighetsfrämmande politiker o dess medlöpare, kommer med det ena horibla förslaget efter det andra. Dessa PK-politiker har tappat greppet o verkar leva i en annan värld än vi orginal-medborgare!

    TOBY

    25 Jul 12 at 1:53

  8. ”Eftersom ‘vi alla är invandrare’ kan man ju prova det här själv också, om de nu inkluderar tandvård. Lämna passet hemma och säg att du är somalier.”

    Min tanke exakt, och när de säger ”Men vadå, jag ser ju att du inte är somalier” så svarar man bara ”vadå är du rasist eller?”.

    Solveig Isakssons tappra strider är makalöst underhållande men skrattet fastnar i halsen när man betänker att det bara är en tidsfråga innan människor runtom i världen kommer på Solveigs och hennes amerikanske väns koncept. Och detta är ett seriöst lagförslag som det görs en UTREDNING om. Sunt förnuft och bevarelsedrift är helt bortblåsta…

    Anton Assarsson

    25 Jul 12 at 17:19

  9. he he…

    skämt åsido – det är klart att biljetten du köper av människosmugglaren kan få kosta lite mer när du även kan räkna med fri sjukvård och tandvård i det nya landet med det generösa folket

    zeno

    25 Jul 12 at 17:31

  10. men va fan? – ISAKsson…uj uj uj…

    zeno

    25 Jul 12 at 19:31

  11. Genialt, ju fortare välfärdssystemet knäcks, så kommer intresset svalna rejält, från gratis-ätarna och söka sig hit och de som är i riket söka sig förhoppningsvis hemåt igen, när pengarna är slut. Lite trist för pursvenskar, som behöver hjälp förstås… Men Svenskar har ju klarat svåra tider förr, det är det, som smidit oss och format vår kultur.

    Anonym

    25 Jul 12 at 23:57

  12. Anonym:

    Mjo. Felet med välfärdsstaten är att den isolerar människor ifrån varandra. Ska man låna lite socker blir det från staten, inte från grannen, och sedan får man ett samhälle där alla skiter i varandra.

    Ett samhälle redo för vänsterns ”solidaritet,” med andra ord.

    admin

    26 Jul 12 at 0:43

  13. Hysteriskt kul… tills man inser att liknande scenarion kan bli legio.

    Samtidigt så belyser det som bekant välfärdsstatens problematik. När transparensen är noll och vi månad ut och månad in betalar in en tredjedel av vår inkomst till den ansiktslösa jätten, kan man inte räkna med annat än att pengarna kastas bort. Skall vi ha välfärd måste det vara i frivillig, decentraliserad form – som vi också hade redan vid 1900-talets början. Det måste finnas transparens, annars urholkas förtroendet.

    Allt har ett slut, även eländet. Dylika lagar (förslag!) från etablissemangets sida kommer säkerställa det.

    Oscar

    26 Jul 12 at 5:51

  14. Jag förstår inte hur man kan motbevisa att någon inte är papperslös, om man nu inte använder rent rasistiska metoder och går på hudfärgen. Eller är en asylansökan, pappret där avslaget står, det enda som behövs?
    På grunda av hur konceptet ”papperslös” och asyl fungerar lär det ju inte vara svårt att införskaffa ett sånt.

    Läser man de olika migrationsdomarna på avpixlats Migileaks så ser man ju att migrationsverket är den som måste bevisa att man ljuger. Och det går ju inte med 100% säkerhet att motbevisa ett påstående från en som säger sig söka asyl, så det torde vara fritt fram för vännen i USA att få sin vård betald av svenska skattebetalare.

    Varg i Veum

    27 Jul 12 at 15:57

  15. Väl talat Oscar!

    I min mening är det ett konservativt samhälle du beskriver och det är ett sådant som borde eftersträvas.

    Niko Andersson

    29 Jul 12 at 17:48

  16. Men papperslös, innebär det verkligen att man måste fått avslag? Man är väl illegal invandrare om man helt enkelt kommit hit och inte ens sökt asyl? Jag tycker det borde vara fritt fram även för svenskar att hävda att de är papperslösa, de kan ju knappast krävs att man visar leg!

    Nils

    29 Jul 12 at 21:35

  17. Nils:

    Nej, när jag och Solveig undersökte regeringens PM närmare ser man faktiskt uttryckligen att även folk som uppehåller sig i landet utan att ens ha sökt tillstånd att befinna sig här ska omfattas av reglerna.

    Så jo, det torde väl bara vara att gå in och bryta vilt på något påhittat språk och kräva att slippa betala patientavgiften.

    admin

    30 Jul 12 at 16:45

  18. Härligt! Jag tror i och för sig att jag skall satsa på att bli ensamkommande flyktingbarn, då lär man få den bästa servicen.

    Nils

    30 Jul 12 at 23:35

  19. Daniel Carlenfors

    19 Aug 12 at 12:50

  20. från wiki:
    ”Statsvetaren Lisbeth Lindeborg har hävdat att den ”enskilde svenske medborgaren som oförskyllt råkar i konflikt med en myndighet blir en ‘rättshaverist’”.

    Hon menar att ”enskilda medborgare har en svag rättsposition gentemot maktfullkomliga svenska myndigheter”. [5]

    Lindeborg påpekar även att ett motsvarande ord saknas i flera stora språk.”

    zeno

    20 Aug 12 at 17:02

  21. För att man ska kunna hålla på med rättshaverism är det ju en fördel om den aktuella rätten inte redan havererat för egen maskin.

    Skämt åsido förstår jag inte vad herr Carlenfors menar överhuvudtaget. Vem är det som försöker ”att till varje pris utkräva sin rätt i stort och smått”? En helt logisk förfrågan från fru Isaksson, utifrån utannonserad lagstiftning.

    admin

    20 Aug 12 at 19:55

Leave a Reply